530 020 070 530 020 080

Serwis i obsługa klimatyzacji

W TOKA AUTO SPA nasi klienci mogą liczyć na pełną obsługę układów klimatyzacji. Począwszy od:

  • napełnienia układu czynnikiem chłodzącym
  • ozonowania (odgrzybiania) kanałów powietrznych i wnętrza
  • sprawdzenia szczelności układu kliamyzacji azotem
  • diagnostyki usterek elektrycznych układu klimatyzacji
  • dorobienia przewodów aluminiowych
  • zakówania węży wysokiego i niskiego ciśnienia.

   

W dzisiejszych czasach, klimatyzacja w samochodzie osobowym nie jest już luksusem, lecz standardem. Wielu użytkowników błędnie uważa klimatyzację za układ bezobsługowy.  Aby układ ten działał poprawnie i nie był przyczyną naszych dolegliwości zdrowotnych, a także finansowych, potrzebuje on jednak regularnego przeglądu. Przynajmniej raz do roku powinniśmy sprawdzić ciśnienie czynnika chłodzącego w układzie klimatyzacji. Zbyt niskie ciśnienie informuje nas o małej ilości czynnika (gazu chłodzącego), przez co zmniejsza się nie tylko wydajność układu, ale także smarowanie sprężarki (kompresora). Efekty naszego zaniedbania mogą doprowadzić nawet do jej zatarcia. Koszty naprawy takiej usterki są wtedy niestety bardzo duże.

Ciśnienie zbyt wysokie występuje w układzie wtedy, kiedy dochodzi do jego zatkania lub awarii elektrycznej. Awaria wentylatora chłodnicy rónież prowadzi do nadmiernego wzrostu ciśnienia. Każdy układ jest zabezpieczony przed ekstremalnym wzrostem ciśnienia, jednak zdarzają się przypadki rozerwania (rozszczelnienia) instalacji. Usterka taka zdarza się rzadko, jednak jest możliwa.

Co dwa lata powinniśmy wymienić czynnik chłodzący. W trakcie pracy w układzie klimatyzacji wytwarza się wilgoć, która niekorzystnie wpływa na pracę całego układu klimatyzacji. Do usuwania wilgoci z układu służy osuszacz. Jego możliwości są jednak ograniczone, dlatego co dwa lata podczas obsługi powinniśmy wymienić osuszacz. Zaniedbanie tego obowiązku także bardzo często skutkuje awarią sprężarki (kompresora).

Z biegiem lat naszego pojazdu starzeją się także wszystkie połączenia, uszczelniacze, oraz węże gumowe. Powstają mikro nieszczelności, przez które z układu zaczyna uciekać czynnik chłodzący (gaz), a do układu dostaje się wilgoć. Jeżeli układ zostanie pusty (rozszczelniony) osuszacz zacznie odbierać wilgoć z otoczenia. Po nasyceniu nie będzie już spełniał należycie swojej funkcji. Dlatego przed napełnieniem układu, który przez dłuższy czas pozostawał rozszczelniony bardzo ważnie jest, aby wymienić osuszacz. W przeciwnym razie użytkownik nie pocieszy się zbyt długo uzdrowionym układem.


Na poprawną pracę układu klimatyzacji składają się nie tylko mechaniczne elementy, ale także filtr kabinowy (!). To na nim spoczywa „obowiązek” filtrowania powietrza zasysanego do kabiny pojazdu z zewnątrz. Wniosek stąd jest prosty i oczywisty – w im lepszym stanie jest filtr, tym mniej drobnoustrojów w naszych drogach oddechowych i świeższe powietrze w kabinie pojazdu. Dlatego też, tak ważne jest, aby wykonać przynajmniej raz do roku ozonowanie (odgrzybianie) klimatyzacji i wymienić filtr kabinowy.

Ozon (O3) jest jedną z alotropowych odmian tlenu. Spośród wielu jego zalet wymienić warto chociażby silne właściwości aseptyczne, co sprawiło, że jego zastosowanie zaczęło coraz częściej wkraczać w różne dziedziny gospodarki, a także przemysłu. Z uwagi na to, iż O3 jest jednym z najsilniejszych środków odkażających, postanowiono tę właściwość wykorzystać również w przemyśle motoryzacyjnym, a ściślej mówiąc, do dezynfekcji układu klimatyzacji i wnętrza pojazdu.

Niewielu z nas zdaje sobie z tego sprawę, że w trakcie podróży z włączoną (lecz nieczyszczoną) „klimą”, zalegające w układzie klimatyzacji mikroorganizmy przedostają się wraz z chłodnym powietrzem do wnętrza samochodu, a następnie do naszego organizmu. Dlatego też u niektórych osób mogą pojawiać się różnego rodzaju infekcje górnych dróg oddechowych jak również reakcje alergiczne. Z tego chociażby względu - by zapobiec przykrym skutkom używania klimatyzacji a także nieświeżym zapachom - układ klimatyzacyjny powinno się odgrzybić przynajmniej raz w roku, lub co 10-15 tys. km.

Jednym ze sposobów, a zarazem najskuteczniejszą metodą jest ozonowanie całego układu wraz z wnętrzem pojazdu. Po wykonaniu takiego „zabiegu” możemy mieć pewność, że kanały wentylacyjne oraz wnętrze naszego samochodu pozbawione są grzybów, bakterii i tym podobnych żyjątek.

Nasz serwis internetowy, by ułatwić korzystanie ze wszystkich funkcji, używa plików cookies. Korzystając z niego wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki. Jeżeli nie zgadzasz się na to, zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Zamknij